Wednesday, February 23, 2011

Ett år senare, men still on top!

Ja, ett facebook inlägg med krav om att vi skall återupprätta den omåttligt populära tränings bloggen minus8000gram, namnet på bloggen är anledningen till varför vi startade bloggen från början. Tillsammans skulle vi minska 8000 gram i kroppsvikt... vet inte hur de har gått för jag kommer inte ihåg vad jag vägde då. Men det är helt oviktigt idag för det viktigaste är att träna regelbundet och känna sig frisk och fräsch!

Känns extra lägligt att starta upp bloggen mitt i Vasalopps uppladdningen, på söndag är det Öppet spår som väntar skidåkaren Malla. Har därför inte tränat sedan i lördags då det blev 32 km i skidspåret, eller också 4 varv på en golfbana utan för Stockholms inner stad i ca -15 grader dock strålande solsken. Min uppladdning består av att ta det lugnt för att alla muskler ska vara pigga och oanvända när de 9 milen skall stakas på söndag. Ska snart stretcha och göra lite rörlighets övningar för att bibehålla en mjukhet i kroppen.

Kosten är ju viktig så här nära inpå, jag har inte kolhydratladdat som jag försökte mig på sist jag åkte vasaloppet. Kolhydratuppladdningen innebär att man skall äta väldigt mycket kolhydrater för att skapa sig depåer som kroppen skall äta av under loppet. Jag tyckte då när jag försökte detta förra gången att de var svårt att äta tillräckligt med kolhydrater och att man endast kände sig tjock och klumpig, inte alls rätt känsla. Så nu testar jag att äta ganska normalt, kolhydrater i form av potatis, pasta, bröd och grönsaker i lagom/normal mängd. Men viktigt att få in mellanmål och fruktstunder. Varje morgon preppar jag med vitamin och kost tillskott för att jag inte vill bli sjuk. Idag var jag på Stadium och köpte på mig en uppsjö av energi geler, barer tabletter mm. Tanken är att istället för stoppa i sig en massa kolhydrater så man kräks ska man dagen innan loppet äta 8 st gele tuber med en koncentrerad kolhydrat massa. Detta gör att man får i sig tillräckligt med näring innan loppet och det går snabbt och smärtfritt om man bortser från att dessa inte skall vara så smakliga, skall tydligen smaka marmelad. Känns lite jobbigt att äta ca 0,5 dl marmelad sådär rakt upp och ner 8 gånger. Men ner skall de, vad gör man inte för att prestera på topp!

Och hur är formen?? mmm... bra fråga, är inte helt säker faktiskt. Men är hundra procent säker att jag kommer ta mig till målet i Mora, finns ingen annan utväg, Malla vägrar ge upp! Kan inte idag se något som skall komma i min väg och hindra min framkomst. Jag börjar känna mig riktigt pepp på att åka och det är det jag väntat på att känna hela säsongen, de har varit svårt att ta fram tävlingsinstinkten och jag vet inte varför. Vanligtvis gör jag allt till en tävling och ger hundra, men som sagt har jag vart lite lam, men tror att när det väl är dags kommer Malla vara så hungrig på att vara så bra som möjligt.

Vädret då? För tillfället ser det sådär ut, just nu är det -20 grader i dalarna men vi väntar mildare väder i slutet av veckan. Temperaturen blir nog bra på söndag, runt -4 grader. Det som är jobbigt är att det skall snöa på lördag vilket innebär att vi kommer få åka på nysnö och det är sååå tungt och det blir ökad friktion. Helst vill man ha snö som legat en vecka eller två och frusit på för att få bra glid så man kan spara på krafterna. Men nu ser det ut som att vi kan få varmgrader, då blir det bakhalt eller klister, Malla inte gillar alls! Men jag tar vilket väder som helst, skall lämna in mina skidor för att få expert vallade skidor. Men man kan i allmänhet säga att vädret kommer avgöra viken hastighet man kommer kunna hålla för att klara hela sträckan.

Nu måste jag stretcha lite för att sedan få min skönhetssömn!
Hörs snart igen.
/Malla

No comments:

Post a Comment